Spotify je největší streamingová služba, přes kterou můžete svoji hudbu dostat k posluchačům. Počet streamů u skladby vám pak ukazuje množství jednotlivých uskutečněných poslechů. Streamy ale nejsou to samé jako lajky na Facebooku – mají svoji hodnotu, a sice v případě Spotify dostává autor nebo label přibližně 0,004 USD za jeden stream.

Čím více streamů, tím více vám Spotify zaplatí za poslech vaší hudby. Nejefektivnějším způsobem, jak docílit většího množství streamů u zveřejněné skladby, je její umístění na tzv. playlisty. Playlist je virtuální kompilace nejrůznějších skladeb od různých autorů. Skladby na playlistu může spojovat žánr, oblíbenost, datum vydání apod. Čím více má playlist sledujících, tím větší je šance, že skladba, která je na něm umístěná, bude mít i vyšší počet streamů. Za silné playlisty můžeme považovat takové, které mají 25 tisíc a více sledujících. Playlisty se staly předmětem obchodní činnosti stejně jako jiné formy reklamy a v současné chvíli je možné za peníze získat výhodné umístění na některých atraktivních playlistech.

Asi se vám už stalo, že na vás přes Facebook nebo Instagram vyskočila reklama, že za 10 až 30 USD bude vaše skladba umístěna na ty „nejlepší“ playlisty na Spotify. Nechci předem nikoho zrazovat od této formy propagace, mnohé z těchto nabídek mohou mít solidní základ.

Je ale také třeba být velmi opatrný. Zapátráte-li na Facebooku, zjistíte velmi rychle, že mnoho těchto playlistů vzniká formou Follow to follow. To znamená, že vy si můžete založit na Spotify vlastní playlist a pak prostřednictvím Facebooku hledáte lidi, kteří jej budou sledovat. Na oplátku budete zase vy sledovat jejich playlisty. Na Facebooku existují celé velké skupiny, kde si majitelé playlistů tímto způsobem zvyšují počet sledujících na playlistu. A když máte dostatečný počet sledujících na playlistu (asi 10000), můžete se stát kurátorem na Spotify a zároveň můžete, pokud chcete, prodávat producentům umístění na těchto playlistech. 

Vznikají tak playlisty, které mají na první pohled velké množství sledujících (přes tyto skupiny můžete získat 200 i více sledujících denně), nicméně umístění na takovýchto playlistech je autorovi v podstatě k ničemu. Sledující získaní formou Follow to follow hudbu z playlistů neposlouchají, jsou tam jen z důvodu vzájemného sledování. Producent, který důvěřivě zaplatí požadovaný obnos, bývá pak často zklamán. Jeho skladba je na první pozici playlistu s 15 tisíci sledujícími a streamy se přitom nijak nezvyšují.

Ubránit se tomuto nepříliš čestnému způsobu placené propagace přes playlisty je přitom velmi těžké. Jsou samozřejmě kurátoři, kteří si budují playlisty jen z hudby, která se jim líbí a kteří dost často za umístění nic nepožadují. Ti mívají leckdy vysoký počet loajálních sledujících a umístění na tento typ playlistů, který sledují skuteční posluchači, je velmi výhodné. Takový playlist vám může přinést i 1000 a více streamů denně. 

Mezi tzv. placenými pozicemi je také mnoho playlistů, kde přední pozice streamy skutečně přinesou. Odlišit ale ty poctivé od těch, kteří z vás jen vytáhnou peníze, je velmi těžké.

Zde je několik doporučení, která můžete při hledání atraktivních playlistů využít

1. Podívejste se vždy, kolik má nabízený playlist sledujících – u EDM hudby by to mělo být více jak 10 tisíc. 

2. Snažte se co nejvíce zjistit o majiteli playlistu

3. Zkuste se domluvit na zkušební době (třeba jeden až dva dny), abyste se vůbec ujistili, že z tohoto playlistu hudbu někdo poslouchá. Když s tím bude majitel playlistu souhlasit, jste na dobré cestě.

4. Zapisujte si do seznamu solidní i „mrtvé“ playlisty. Chybu určitě uděláte, ale není dobré ji opakovat.

5. Používejte k zaplacení požadované částky Paypal nebo obdobnou službu. Zkontrolujte, že vám nenaskočilo automatické obnovování platby.